FAQ

Hitta klara svar på de frågor vi får allra oftast.

Inloggning och användare

Hur loggar jag in?

Begär en inloggningslänk på inloggningssidan. Ett mejl med länken skickas till dig – klicka på den för att logga in.

Jag får inte inloggningsmejlet – vad ska jag göra?

Om mejlet inte kommer fram, kontrollera skräppostmappen eller andra mejlkorgar. Fortfarande inget? Använd alternativet ”skicka inloggningslänk igen” eller kontakta supporten på min@sverigeforunhcr.se.

Hur ändrar jag användarnamn?

Gå till din profil, ta bort det nuvarande namnet och lägg till ett nytt. Det här namnet visas på nya insamlingar om det inte ändras manuellt.

Hur ändrar jag mina kontaktinställningar?

I din användarprofil kan du anpassa hur ofta du får aviseringar om gåvor (omedelbart, dagligen, varje vecka) eller stänga av dem helt. För alla andra mejl och sms klickar du på länken för att avsluta prenumerationen.

Hur tar jag bort all min data hos er?

Du kan ta bort ditt användarkonto och all data via din användarprofil.

Skapa en insamling

Hur skapar jag en insamling?

Klicka på ”Starta insamling”, välj ett projekt (eller evenemang om ett finns), välj en typ av insamling och fyll i de obligatoriska fälten.

Kan jag skapa ett utkast och publicera det senare?

Du publicerar direkt. Din insamling är dock dold för Google tills den har fått gåvor.

Behöver jag alltid ha ett mål?

Nästan alltid. Alla insamlingar behöver ett mål, förutom minnesinsamlingar som inte gör det.

Vad händer på slutdatumet?

Ingenting. Du kan fortfarande ta emot gåvor och din insamling är fortfarande tillgänglig. Du behöver aktivt avsluta din insamling innan den stängs för gåvor och blir otillgänglig.

Vilken typ av insamling ska jag välja?

Välj den typ som passar ditt syfte. Om det gäller ett företag, välj ”Företag” och fyll i den obligatoriska informationen – välj även ”Företag” om du gör till exempel ett sportevent eller en födelsedagsinsamling som företag.
För personliga ändamål, välj födelsedag, årsdag, minnesinsamling, kulturell, sportevent eller standard.

Dela min insamling

Vilka är de bästa tipsen för att dela min insamlingssida?

Dela direkt med dina vänner och din familj. Inlägg på sociala medier förbises lätt.

Skriv istället ett meddelande till till exempel alla dina kollegor, ett annat till gamla skolvänner och ett tredje till fotbollslaget och så vidare.
Använd e-post, sms, WhatsApp, Messenger eller någon annan meddelandetjänst.

Hur delar jag min sida på sociala medier?

I insamlingsverktyget klickar du på ikonen för Facebook, LinkedIn, WhatsApp, sms eller andra för att dela. Eller kopiera bara länken och dela den.

Bilden på Facebook är inte den rätta – vad gör jag?

Uppdatera bilden för din insamling och rensa Facebooks cache med hjälp av Sharing Debugger: https://developers.facebook.com/tools/debug/

Bilden som delas är den extra bild du kan lägga till när du redigerar din insamling, och om den saknas används den bannerbild som satts av oss.

Hur hittar jag QR-koden till min insamling?

Insamlingsverktyget innehåller flera QR-koder som länkar till din insamling. Alternativt hittar du dem genom att lägga till /qr i webbadressen till din insamling.

Vad är livedelning på TV-skärm?

En 16:9-vy av din insamling som uppdateras i realtid – perfekt för visning på TV.

Hantera min Insamling

Hur redigerar jag min text och rubrik?

När du är inloggad och på din insamling, klicka på ”Redigera insamling” för att ändra text, rubrik, mål och andra inställningar.

Hur redigerar jag personen som står som skapare?

Redigera insamling och uppdatera fältet ”Visat namn” för att ändra vem som visas som skapare.

Hur lägger jag till en profilbild?

Lägg till profilbilden direkt från din insamling. Om du vill byta ut den, ta bort den gamla först.

Kan jag lägga till fler bilder?

Ja. När du redigerar insamling kan du lägga till en extra bild under huvudbeskrivningen. Alternativt kan du lägga till en länk till en video som du vill visa.

Hur kan jag skriva ett meddelande till alla mina givare?

Du kan skapa en statusuppdatering i insamling. För att göra detta, gå till senaste aktivitet i insamling när du är inloggad.
Alla givare får ett meddelande om att det finns en ny uppdatering på sidan.

Hur tackar jag mina givare?

I insamlingsverktyget kan du tacka givare individuellt eller skicka en uppdatering till alla. Tackmeddelanden visas offentligt under varje gåva i aktivitetsflödet i insamling.
Tackmeddelanden skickas också via e-post till givarna.

Hur tar jag bort eller avsluta min insamling?

På din insamling när du är inloggad, öppna ”Fler alternativ” för att avsluta eller ta bort insamling.

Vad är skillnaden mellan att avsluta och ta bort en insamling?

Att ta bort insamling raderar den och all relaterad data permanent. Att avsluta inaktiverar bara gåvor och döljer den från översiktssidor.
Välj det senare om du vill kunna gå tillbaka och hitta den i framtiden. Båda åtgärderna går inte att ångra.

Varför syns inte min egen gåva som en självgåva?

Självgåvor visas bara om de görs med samma e-postadress som din profil för insamling. Kontakta supporten på min@sverigeforunhcr.se om du behöver hjälp.

Vad är insamlingscoachen?

En AI-driven assistent som ger dig förslag på hur du kan anpassa och redigera din insamling vid rätt tidpunkt.

Jag vill inte få tips och tricks – kan jag avsluta prenumerationen?

Ja, du kan justera e-postinställningarna i din användarprofil för hur ofta du vill få aviseringar om nya gåvor. För alla andra mejl och sms, avsluta prenumerationen via länken.

Gåvor

Jag fick inget kvitto – kan ni skicka det?

Kontakta supporten på min@sverigeforunhcr.se för att få ett nytt kvitto skickat. Gärna från den e-postadress du använde när du gav gåvan.

Jag försöker ge en gåva men har problem – vad ska jag göra?

Kontrollera dina betalningsuppgifter, prova en annan metod eller kontakta supporten på min@sverigeforunhcr.se.

Vad händer om jag gav av misstag och behöver en återbetalning?

Kontakta supporten på min@sverigeforunhcr.se.